Keuzes maken

Het werd weer eens hoog tijd voor een nieuwe blog. We hebben als gezin een heel hectisch half jaar achter de rug en daarin moet je keuzes maken. Die keuzes vielen in dat half jaar niet vaak op het bloggen, zo gaan die dingen. Maar nu is er weer wat meer ruimte en kies ik ervoor om dit weer op te pakken.

Keuzes maken, er zijn veel mensen die dat erg lastig vinden. Het is ook echt een ‘ding’ van mijn generatie (en jonger) denk ik. Is er ooit in de geschiedenis een generatie geweest die meer keuze-mogelijkheden had dan wij ? Het leven vroeger had ongetwijfeld een heleboel andere uitdagingen, maar zeker minder keuzestress.

Maar hoe had mijn leven er dan uit gezien ? Dan had ik waarschijnlijk niet kunnen studeren, dan was ik nu met meer dan de huidige twee kinderen thuis, waarschijnlijk met een andere man (want deze is katholiek…), dan woonde ik elders, dan aten we vrijwel elke dag aardappels met groeten en wat vlees, sporten was er al sinds de kindertijd niet meer bij (en toen was alleen gymnastiek of korfbal acceptabel geweest voor een meisje). Beetje saai leven lijkt me toch… dan toch maar liever al die makkelijke en moeilijke keuzes.

Maar hoe doe je dat dan ? Hoe maak je al die keuzes ? Sommige mensen die ik ken hebben het er, ook nu, best makkelijk mee. Ze volgen hun hart, zonder er al te veel bij na te denken bijvoorbeeld. Of ze weten gewoon heel goed wat ze willen en maken de keuzes die daarbij horen.
Ik zelf wist in het verleden altijd heel goed wat ik wilde… alleen … niet lang daarna wilde ik vaak al weer wat anders… Ik vond zoveel dingen leuk en interessant, en ik was denk ik ook al snel weer verveeld. Dat is ook te zien aan mijn sportverleden (ik heb meer sporten wel dan niet gedaan, denk ik wel eens), aan mijn kerkelijk verleden (ik heb in 5 verschillende sóórten kerken gekerkt) en aan mijn CV (veel studies, cursussen en verschillende banen). Gaandeweg werd wel het maken van de keuzes steeds makkelijker. Vooral omdat ik ging merken dat een keus nooit voor altijd hoefde te zijn, dat fouten maken niet erg was, dat je steeds weer opnieuw kon kiezen. En gaandeweg werden mijn prioriteiten in het leven steeds duidelijker; als die duidelijk zijn, kun je je keuzes daarop afstemmen en ook dat maakt het makkelijker.

Mijn hoogste prioriteit is dat ik God en de kerk wil dienen. Keuzes die ik maak moeten dus in lijn zijn daarmee. Mijn tweede prioriteit betreft mijn gezin; keuzes moeten dus in het voordeel van of zeker niet van negatieve invloed zijn op mijn gezin. De derde prioriteit zijn de relaties met mijn vrienden en familie. En terwijl ik dat zo opschrijf denk ik: “met dit lijstje staat mijn gezondheid wel redelijk laag… hmm… Misschien moet ik dat nog eens goed overdenken …”
Wat de keuzes toch soms bemoeilijkt, zijn alle ònbewuste ‘prioriteiten’. Mijn ego kan het in een bepaalde situatie bijvoorbeeld toch erg belangrijk vinden dat iemand anders me wel aardig vindt en dan maak ik opeens een keuze die niet in het belang is van mijn gezin, maar die mijn ‘ego’ beschermt. Of misschien vraagt de kerk mij op een dag te verhuizen naar een plaats waar ik niet heen wil en maak ik toch een andere keuze. Eenvoudig wordt het nooit… niet voor mij tenminste.

Op 18 november (20.00u) praten we in de Bron verder over dit thema: de uitdaging van keuzes maken. Vragen als: welke levenskeuzes heb je ooit gemaakt, die je leven veranderd hebben ? Hoe wordt keuzes maken makkelijker ? Hoe stel je prioriteiten ? Hoe ga je om met “foute” keuzes ?
Praat je mee ?

Geef een reactie

